Feedback

Ο ανταγωνιστικός διάλογος στις δημόσιες συμβάσεις

13. Ιούλιος 2017
Στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων για την έκδοση κατευθυντήριων οδηγιών προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και τις αναθέτουσες αρχές, για θέματα που αφορούν τις δημόσιες συμβάσεις κυρίως προς την ερμηνεία της σχετικής εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας, εκδίδεται η κατευθυντήρια οδηγία υπ' αριθμόν 21 για τη χρήση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου στις δημόσιες συμβάσεις.
 
Στόχος της παρούσας οδηγίας είναι να παρουσιαστούν τα βασικότερα χαρακτηριστικά του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπως αυτός προσδιορίζεται από την εθνική και την ενωσιακή νομοθεσία, καθώς επίσης και η παροχή της πληρέστερης δυνατής ενημέρωσης προς τους ενδιαφερόμενους φορείς ως προς τον τρόπο χρήσης της μεθόδου αυτής.
 

Ορισμός

«Ανταγωνιστικός διάλογος» είναι η διαδικασία στην οποία κάθε οικονομικός φορέας μπορεί να ζητήσει να συμμετάσχει και στην οποία η αναθέτουσα αρχή διεξάγει διάλογο με τους υποψηφίους που έχουν γίνει δεκτοί στη διαδικασία αυτή προκειμένου να βρεθούν μία ή περισσότερες λύσεις που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της, και βάσει των οποίων οι υποψήφιοι που επελέγησαν καλούνται να υποβάλλουν προσφορά.
 
Από στατιστικά στοιχεία των τελευταίων πέντε ετών προκύπτει η αυξανόμενη χρήση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου από τις αναθέτουσες αρχές σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε συμβάσεις υψηλής χρηματικής αξίας. Χαρακτηριστικά, κατά το έτος 2010, η χρήση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου δεν ξεπερνούσε το ποσοστό του 1% σε σχέση με τις άλλες διαδικασίες ανάθεσης, ωστόσο σε επίπεδο συνολικής αξίας συμβάσεων που ανατέθηκαν κατά το ίδιο έτος, το ποσοστό κυμάνθηκε στο 8,6% της συνολικής αξίας συμβάσεων (5,2% το έτος 2009), με μέσο όρο αξίας σύμβασης το ποσό των 40 εκατομμυρίων ευρώ. Ο ανταγωνιστικός διάλογος χρησιμοποιείται κυρίως για συμβάσεις υπηρεσιών (σε ποσοστό 67% κατά αξία σύμβασης) και σε μικρότερη έκταση για συμβάσεις έργων (σε ποσοστό 29% κατά αξία σύμβασης).
 
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που αντλήθηκαν από το Συμπλήρωμα της Επίσημης Εφημερίδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα έτη 2012 έως 2016 δημοσιεύτηκαν έντεκα προκηρύξεις με ανταγωνιστικό διάλογο, εκ των οποίων οι δέκα αφορούσαν σε υπηρεσίες και η μία σε προμήθειες. Εν τέλει, σε γνωστοποίηση της ανάθεσης σύμβασης κατέληξε μία εκ των ανωτέρω προκηρύξεων, εντός χρονικού πλαισίου 2 ετών περίπου, με αντικείμενο σύμβασης προμήθεια λογισμικού και συστημάτων πληροφορικής.
 
Η αναγκαιότητα για τη θέσπιση και τη χρήση του ανταγωνιστικού διαλόγου προέκυψε από το γεγονός ότι οι μέχρι τότε προβλεπόμενες διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων θεωρήθηκαν από τους εμπλεκόμενους δρώντες ως ανεπαρκείς για τη σύναψη πολύπλοκων συμβάσεων (ο αριθμός των οποίων, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, βαίνει σταθερά αυξανόμενος). Ως εκ τούτου, ο ανταγωνιστικός διάλογος εισήχθη για την κάλυψη της εκπεφρασμένης ανάγκης ορισμένων κρατών - μελών για τη θέσπιση μιας ενιαίας διαδικασίας
για τη διαχείριση πολύπλοκων συμβάσεων, η οποία θα παρέχει την απαραίτητη ευελιξία για την εξασφάλιση της οικονομικής αποδοτικότητας των σύνθετων συμβατικών αντικειμένων, εξασφαλίζοντας παράλληλα έναν ικανό βαθμό διαφάνειας.
 
Για να δείτε ολόκληρη την κατευθυντήρια οδηγία παρακαλούμε πατήστε εδώ
 
Πηγή: www.hsppa.gr

Το promitheies.gr δε μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνο για το περιεχόμενο διασυνδεμένων ιστοσελίδων.